29 شهریور 1403
logo

مرکز تحقیقات اختلالات تنفسی حین خواب

دانشگاه علوم پزشکی تهران

خروپف و خطرهای آن

خروپف

هر فردی بدون شک در خانواده و اطرافیان خود کسانی را می شناسد که خروپف می کند. شما نیز حداقل یک نفر را می شناسید که خر و پف می کند! آن فرد می تواند پدر، مادر، همسر یا فرد دیگری باشد که شما با صدای خر و پف او آشنا هستید و به احتمال زیاد از آن رنج می برید. حدود 30 تا 40 درصد بزرگسالان در هنگام خواب دچار خروپف می

هر فردی بدون شک در خانواده و اطرافیان خود کسانی را می شناسد که خروپف می کند. شما نیز حداقل یک نفر را می شناسید که خر و پف می کند!‌ آن فرد می تواند پدر، مادر، ‌همسر یا فرد دیگری باشد که شما با صدای خر و پف او آشنا هستید و به احتمال زیاد از آن رنج می برید.

 بعضی از افراد به خر و پف صرفا به عنوان یک موضوع ساده و گاه خنده دار نگاه می کنند در حالی که خر و پف می تواند نشانه ای از یک اختلال جدی به نام سندرم آپنه خواب انسدادی حین خواب (وقفه تنفسی حین خواب) به شمار آید که در این صورت دیگر یک موضوع بی اهمیت و خنده دار نیست.

حدود 30 تا 40 درصد بزرگسالان در هنگام خواب دچار خروپف می­شوند،شیوع آن در مردان بیشتر می­باشد. هر چند بعد از دوران یائسگی به دلیل تغییرات  هورمونی در خانم ها نیز شیوع آن افزایش می­یابد. عوامل متعدد هورمونی، آناتومیکی،  ژنتیکی و عصبی ممکن است در بروز خرو پف دخیل باشد.

 بسیاری از افرادی که دائما با صدای بلند خر و پف می کنند، درهنگام خواب دوره های زمانی را تجربه می کنند که در آن راه های هوایی فوقانی به طورکامل بسته می شوند و تنفس قطع می شود. این نوع از خر و پف کردن که درآن دوره های قطع تنفسی (‌آپنه ) ‌رخ می دهند نشانگر یکی از اختلالات خواب به نام سندرم آپنه خواب انسدادی حین خواب است.

  بیماران مبتلا به خر و پف اغلب مسن، چاق و مرد هستند.

 

 

شل شدن عضلات این ناحیه در طی خواب وتنگ شدن مجاری هوایی می تواند خروپف ایجاد شود

 

چرا خروپف می تواند خطرناک باشد؟

خروپف می تواند علامت وقفه تنفسی حین خواب باشد، 5 تا 10 درصد افرادی که دچار خرو پف هستند، آپنه (قطع نفس هنگام خواب) دارند.

به هم ریختگی ساختار خواب طبیعی، این افراد را در معرض خطر اختلالات عملکرد سیستم قلبی- عروقی به خصوص پر فشاری خون ، اختلالات عملکرد غدد به ویژه عدم تحمل گلوکز یا دیابت تیپ 2 ،اختلالات عملکرد سیستم ایمنی، کاهش تمرکز و حافظه، کاهش قدرت یادگیری، خواب آلودگی درطی روز، تحریک پذیری، افسردگی، کاهش میل جنسی، خطاهای شغلی،کاهش عملکرد اجتماعی و تصادفات رانندگی قرار می دهد.

 اختلالات تنفسی هنگام خواب می توانند باعث بروز سکته های قلبی و مغزی شوند.

چگونه می­توان خروپف خطرناک را تشخیص داد؟

     این موارد نشان دهنده وضعیت خطر هستند:

  •    خروپف همراه با خواب آلودگی درطی روز
  •    خروپف همراه با فشارخون بالا
  •    خروپف همراه با مشاهده قطع تنفس در هنگام خواب توسط همسر یا هم اتاقی

خروپف درمان دارد اما نوع درمان، با توجه به دیگر علائم همراه آن متفاوت خواهد بود.

در صورت وجود هر یک از موارد فوق باید در اسرع وقت به کلینیک خواب مراجعه و در صورت نیاز بررسی توسط دستگاه پلی­ سومنوگرافی (تست خواب) انجام خواهد شد.

کلمات کلیدی
زهرا زارعی
تهیه کننده:

زهرا زارعی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *